همه چیز در خصوص شیرینی وافل، تاریخچه و انواع آن!

به گزارش وبلاگ ایران میز، شیرینی وافل | Waffle

وافل نوعی شیرینی خوشمزه و ترد است که در سرتاسر جهان محبوبیت زیادی پیدا نموده است. شیرینی وافل در ایران به نام نان پنجره ای هم معروفیت پیدا کرد است که البته ترجمه صحیحی نیست. وافل صدها سال است که در سرتاسر جهان مصرف می شود و تاریخ آن به قرن ها قبل بر می شود. این وافل های خوشمزه همراه با میوه و عسل و بستنی و … و در کنار یک فنجان قهوه و چای یک صبحانه عالی و خوشمزه خواهد بود. امروز با خبرنگاران همراه باشید تا در خصوص تاریخچه وافل و به وجود آمدن این شیرینی بی نظیر و محشر بیشتر صحبت کنیم.

همه چیز در خصوص شیرینی وافل، تاریخچه و انواع آن!

تاریخچه وافل

وافل از ریختن خمیر وافل بین دو قالب پنجره ای تهیه می شود که به آن وافل ساز می گویند. البته در قدیم وافل را به صورت سنتی و در قالب های آهنی می ریختند، اما امروزه دستگاه های وافل ساز تهیه این شیرینی را بسیار راحت نموده اند و به راحتی می توان در منزل هم آن را تهیه کرد. مورخان صنعت غذایی معتقدند که ریشه اصلی شیرینی وافل به یونان باستان بر می شود. در آن موقع کیک هایی مسطح و تخت به وسیله دو صفحه فلزی پخته می شد و ابلیوس (Obelios) نام داشت. البته این کیک شیرین نبود و با وافل امروزی بسیار بسیار تفاوت داشت. با این حال بعضی معتقدند که این کیک جد اصلی شیرینی وافل است و در طول زمان با تغییراتی که پیدا نموده به وافل امروزی تبدیل شده است.

کم کم عسل، خامه و کره هم به خمیر این شیرینی اضافه شدند و قالب های فلزی هم عمیق تر شدند و این شیرینی وافل یا گافر نامیده می شود. به مرور کشورهای مختلف اروپایی دستور تهیه این شیرینی را اقتباس کردند و با تلفیق ذائقه شخصی شان وافل خاص خود را فراوری کردند. در نتیجه، در قرن شانزدهم همه وافل مصرف می کردند. امروزه شیرینی وافل در سرتاسر جهان و به ویژه کشور بلژیک مصرف می شود و انواع مختلفی از آن به بازار آمده است. در حال حاضر می توان حتی نوع یخ زده و آماده آن را هم از فروشگاه خریداری کرد و تنها با چند دقیقه گرم کردن یک وافل خوشمزه و لذیذ داشت.

انواع وافل

  • وافل بلژیکی یا بروکسلی | Belgian Waffles

بلژیکی ها بسیار وافل را دوست دارند و انواع متنوعی از آن را تهیه نموده اند؛ به طوری که خیلی ها وافل را یک نوع شیرینی بلژیکی می دانند. امروزه، دستور تهیه وافل بلژیکی معمول ترین شکل وافل است و در منوی صبحانه بسیاری از کشورها وجود دارد. این نوع وافل نازک تر و برشته و تردتر است و معمولا همراه با عسل و به عنوان دسر سرو می شود. در بروکسل، وافل ها را معمولا به شکل مستطیل و بزرگ تر از وافل آمریکایی تهیه می نمایند. روی وافل ها را اغلب با پودر قند، سس شکلات و خامه همزده به همراه طیف متنوعی از میوه های فصل مثل توت فرنگی، موز و مغزیجات تزیین می نمایند.

  • وافل آمریکایی | American Waffle

برای تهیه خمیر وافل آمریکایی برخلاف وافل بلژیکی که با مخمر آماده می شود از بکینگ پودر استفاده می شود. وافل آمریکایی به صورت شیرین و همراه با شکر یا افزودنی های شیرین یا به صورت شور و همراه با موادی مثل سالمون دودی، جوجه و …. سرو می شود.

  • وافل لیِژ | LIÈGE WAFFLE

لیژ نام شهری در بلژیک است که وافل خاص خود را تهیه می نماید. در حقیقت وافل لیژی دومین نوع وافل پرمصرف در بلژیک است و حتی بسیاری معتقدند که خاستگاه اصلی وافل به این شهر بر می شود. در حالی که وافل بروکسلی بسیار ترد و برشته است و همراه با مواد شیرین و با کارد و چنگال خورده می شود، وافل لیژ کوچک تر است و معمولا با دست و شبیه به دونات و پیراشکی خورده می شود. در خمیر این وافل هم از مخمر استفاده شده و رنگ طلایی است و بافت وافل هم نرم تر و ضخیم تر و در آخر شکر کارامملی شده روی آن ریخته می شود. البته گاهی وافل لیژی را با وانیل یا دارچین هم طعم دار می نمایند.

  • پای وافل | Waffle Pie

پای وافل هم نوع خلاقانه ای وافل است که از روی هم گذاشتن چند لایه وافل به همراه سس شکلات و … تهیه می شود. در بعضی نسخه ها شیرینی های وافل را با شهد و شربت، عسل و … به همدیگر می چسبانند و روی آن هم میوه های مختلف قرار می دهند. حتی بعضی شیرینی وافل را به تکه های کوچک تقسیم می نمایند و همراه با گوجه، فلفل دلمه ای، ذرت و پنیر یک سالاد ابتکاری و خوشمزه تهیه می نمایند.

  • وافل هنگ کنگی | Hong Kong Waffle

یکی دیگر از انواع وافل در هنگ کنگ تهیه می شود و اغلب به صورت یک غذای خیابانی فروخته می شود. روی این وافل را معمولا با کره بادام زمینی و شکر یا میوه تزیین می نمایند. وافل هنگ کنگی که به وافل تخم مرغ هم معروفیت دارد بافتی بسیار نرم دارد و اغلب میوه ها را رویش قرار می دهند و یک طرف وافل را روی آن تا می نمایند. البته گاهی این وافل به صورت رول شده و قیفی هم فروخته می شوند.

  • وافل قیفی | Waffle Cone

خب، به بخش مجذوب کننده ماجرا می رسیم. اگر تا الان فکر می کردید که وافل چند سالی است در ایران هم محبوب شده باید به خاطرات کودکیتان رجوع کنید! بستنی قیفی را همه می شناسیم و از کودک و بزرگ این بستنی را می خورند. جالب است بدانید که نان قیفی شکل این بستنی در حقیقت یک نوع وافل است! گفته می شود که اولین بار یک سرآَشپز خلاق شیرینی وافل را به صورت قیفی لوله کرد تا همکار بستنی فروشش بتواند بستنی ها را داخل آن بریزد. این خلاقیت به شدت مورد استقبال مردم نهاده شد و بستنی قیفی به وجود آمد.

وافل ساز چیست؟

گفتیم که خمیر وافل را داخل قالب دو کفه ای شکل داری می ریزند و در عرض چند دقیقه وافل آماده می شود. امروزه دستگاه وافل ساز در دسترس همه قرار گرفته است و به راحتی می توان این اسنک و میان وعده خوشمزه را برای بچه ها و بزرگسالان آماده کرد. وافل ساز سنتی در واقع دو قالب آهنی بودند که به وسیله یک لولا و دستگیره (اغلب) چوبی به همدیگر وصل می شدند و روی آتش تهیه می شد. امروزه دستگاه های وافل ساز از قالب های تفلون و نچسب تهیه می شوند و کار آماده کردن شیرینی وافل را بسیار راحت تر نموده اند.

طعم های مختلف وافل

گفتیم که وافل را به صورت های مختلف و با مواد متفاوت می توان سرو کرد. وافل معمولا به صورت شیرین خورده می شود اما در بعضی کشورها می توان انواع شور آن را هم پیدا کرد.

  • وافل نوتلا و توت فرنگی: این وافل را می توان زیباترین و شکیل ترین نوع وافل دانست که در بسیاری از عکس های تبلیغاتی هم از آن استفاده می شود. هنگامی که هنوز شیرینی وافل داغ و تازه است روی آن شکلات نوتلا می ریزند و بعد با تکه های توت فرنگی تزئین می نمایند.
  • وافل موز و کارامل: درست است که هوا کمی سرد شده اما هنوز هم می توان ترکیب لذیذ وافل با بستنی را امتحان کرد. اگر در پی یک وافل متفاوت و دلچسب هستید این وافل را امتحان کنید. برای تهیه این طعم وافل، روی آن را با بستنی وانیلی، موز، خامه همزده و شهد کاراملی تزیین و سرو می نمایند.
  • وافل و جوجه: یکی از عجیب ترین و خلاقانه ترین ترکیبات وافل، سرو وافل با جوجه است! هرچند عادت داریم که وافل را همراه با مواد شیرین ببینیم اما ترکیب این دو هم طعمی فوق العاده و بی نظیر دارد که پیشنهاد می کنیم آن را امتحان کنید. در بسیاری از کشورها مثل آمریکا این نوع وافل محبوبیت دارد و بعد از تهیه وافل روی آن جوجه سوخاری قرار می دهند و سرو می نمایند.

منبع: mentalfloss.com

منبع: الی گشت

به "همه چیز در خصوص شیرینی وافل، تاریخچه و انواع آن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز در خصوص شیرینی وافل، تاریخچه و انواع آن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید