در خصوص برش لیزری بیشتر بدانید

به گزارش وبلاگ ایران میز، خبرگزاری خبرنگاران- برش لیزری فناوری است که از پرتوهای لیزر برای برش اشیاء استفاده می نماید. و این فناوری عموما در صنعت استفاده می گردد. برش لیزر با استفاده از یک پرتو لیزر از یک خروجی لیزر قدرتمند بر روی اجسام مورد برش انجام می گردد. قسمتی از جسم که بریده می گردد یا ذوب می گردد یا می سوزد یا تصعید می گردد و با فشار گاز از بدن خارج می گردد. و در نهایت سطح برش با کیفیت عالی ایجاد می گردد. لیزرهای صنعتی در صنایع مختلف از جمله نظامی، ساختمانی، هوافضا، پزشکی، آزمایشگاه ها و تحقیقات، ارتباطات، فیزیک، شیمی و ... استفاده می گردد.

در خصوص برش لیزری بیشتر بدانید

نحوه کار برش لیزری:

تابش لیزر با تحریک یک ژنراتور لیزری با تخلیه الکتریکی یا تابش یک لامپ در یک محفظه بسته فراوری می گردد. با تحریک مولد لیزر، پرتو با استفاده از قطعات آینه ای منعکس می گردد تا انرژی لازم برای تبدیل شدن به یک شار درخشان تک رنگ منسجم به دست آید. به طور کلی از یک آینه یا یک فیبر نوری برای راهنمایی نور منسجم به سمت لنز دستگاه استفاده می گردد. این لنز بر روی نقطه کار دستگاه متمرکز شده است. نازک ترین قسمت پرتو متمرکز دارای قطر کمتر از 0.32 میلی متر است.

انواع برش لیزری:

برش لیزری که به وسیله دستگاه های لیزر CNC انجام می گردد به دو قسمت برش لیزری فلزات و برش لیزری غیر فلزات تقسیم می گردد:

برش لیزری غیر فلزات:

از این روش می توان برای برش بسیاری از مواد غیر فلزی مانند ام دی اف، پلکسی، پارچه، چرم طبیعی و مصنوعی، پلاستیک و بعضی لاستیک ها استفاده کرد. دستگاه برش لیزر به طور کلی با لیزر CO2 کار می نماید و می تواند برای برش بیشتر مواد غیر فلزی به جز مواد معدنی مانند کاشی، سرامیک، شیشه و آینه استفاده گردد.

برش لیزری فلزات:

برای برش فلزات به روش های مختلفی مانند برش لیزری، برش با جت آب، برش با هوا، برش پلاسما، برش با تیغه های برش و .. در مواردی که کاربر بخواهد فلزات نازک (معمولا کمتر از 8 میلی متر) را بخواهد از لیزر استفاده می گردد.) و بعلاوه زمانی که تلرانس مورد نظر کم باشد یا به عبارتی دقت برش بالا باشد. البته دستگاه های لیزری نیز وجود دارند که می توانند فولاد را تا چند سانتی متر برش دهند، اما به علت هزینه های بالای خرید و مصرف برق زیاد، استفاده از آنها رایج نیست.

برترین قیمت برش پلکسی با لیزر را در سایت کلاژ ببینید.

تفاوت بین حکاکی لیزری و برش لیزری چیست؟

در این مقاله قصد داریم تفاوت بین حکاکی لیزری و برش لیزری را آنالیز کنیم و به طور اجمالی کاربرد هر یک از آنها در صنعت را آنالیز کنیم. دستگاه های برش و حکاکی لیزری امروزی به یاری صنعت آمده اند و کار را به برترین پیشرفت ممکن وابسته نموده اند. به گونه ای که با معرفی دستگاه های لیزری، آسایش و راحتی بیشتری نصیب صنعتگران شده است. بسیاری از شرکتها با ظهور دستگاه های لیزر پیشرفته تر شده اند و بسیاری از شرکت های تازه وارد دنیای کار و صنعت شده اند.

دستگاه های لیزری به نیروی انسانی زیادی احتیاج ندارند. خطر آسیب دیدگی دستگاه برای اپراتور بسیار کم است و بیشتر کارهای برش و حکاکی به صورت اتوماتیک انجام می گردد. دستگاه های لیزر قادر به برش و حکاکی بر روی بسیاری از اجسام از هر ماده ای هستند.

همانطور که در بالا ذکر شد، در اینجا قصد داریم نگاهی به تفاوت بین حکاکی لیزری و برش لیزری بیندازیم تا ببینیم که آیا هر حکاکی و برش با دستگاه های جداگانه انجام می گردد یا خیر. باید گفت که تفاوتی بین دستگاه های برش و حکاکی وجود ندارد و این دو عمل یعنی حکاکی و برش با یک دستگاه انجام می گردد. هنگامی که از دستگاه لیزر فقط برای برش استفاده می گردد به آن دستگاه برش لیزری و زمانی که برای حکاکی استفاده می گردد به آن دستگاه حکاکی لیزری می گویند.

تفاوت بین حکاکی لیزری و برش لیزری چیست؟ تفاوت این دو در لنز دستگاه است. دستگاه حکاکی لیزری دارای عدسی با فاصله کانونی کوتاه و دستگاه برش لیزری دارای عدسی با فاصله کانونی بلند است. وقتی نام حکاکی را می شنویم یک ناخودآگاه کاربردی به ذهنمان خطور می نماید که بسیار ظریف است و با دقت زیادی در ایجاد آن استفاده شده است.

حکاکی لیزری هم همینطور است. دستگاه حکاکی لیزری نیز به همین صورت عمل می نماید و حکاکی های زیبایی را با ظرافت و دقت بسیار بر روی اجسام قابل حکاکی ایجاد می نماید. اما عمل برش لیزری با حکاکی کاملا فرق دارد و برش هایی با عمق بیشتر و بیشتر از حکاکی لیزری روی اجسام ایجاد می نماید. قدرت و سرعت برش لیزری بیشتر از حکاکی لیزری است و انواع اجسام ضخیم را برش می دهد.

کاربردهای دستگاه حکاکی لیزری

دستگاه حکاکی لیزری فلز، شیشه، پلاستیک، چرم، چوب، کاغذ، مقوا، پارچه و فوم را حکاکی می نماید. دستگاه لیزر قابلیت طراحی تصاویر، اشکال مختلف، طرح های هندسی پیچیده و طرح های گرافیکی بر روی اجسام مذکور را دارد. لیزرها با ورود خود به دنیای صنعتی توانستند پیشرفت تازهی در کار برش و حکاکی ایجاد نمایند و سرعت، دقت و صرفه جویی در هزینه را به همراه داشته باشند.

حکاکی لیزری به صورت افقی روی طرح مورد نظر حرکت می نماید و نقطه به نقطه و خط به خط شی مورد نظر را حکاکی می نماید. در صنعت لیزر به این روش حکاکی شبکه ای می گویند. در مشاغل کوچک نیز از دستگاه های حکاکی لیزری مانند کارهای خانگی (حکاکی روی اتوماتیک، فندک، زیور آلات و ...) و آکادمی های فنی و حرفه ای استفاده می گردد.

برش لیزری پارچه تهران را به ما بسپارید.

کاربردهای برش لیزری

دستگاه برش لیزر یا دستگاه CNC از گرما برای برش انواع مواد قابل برش استفاده می نماید. روش کار با این دستگاه به این صورت است که اپراتور طرح مورد نظر را وارد کامپیوتر دستگاه می نماید و در این زمان عملیات برش به وسیله پرتو لیزر انجام می گردد. تمامی اجزای دستگاه های برش، کامپیوتر و صفحه نمایش لمسی طراحی شده است که باعث افزایش سرعت عملیات برش و راندمان کار شده است. اپراتور به راحتی چندین برنامه را در دستگاه قرار می دهد و همه آنها را با یک دستور اجرا می نماید. انواع فلز و چوب را می توان با دستگاه برش لیزر یا دستگاه CNC برش داد.

دستگاه برش لیزر بدون خطا عملیات برش را انجام می دهد و در حین برش انحراف و خمیدگی ایجاد نمی نماید. پرتو لیزر فقط قسمت مورد نظر را برش می دهد و مانند روش های سنتی گرما را به کل سطح کار منتقل نمی نماید و در نتیجه از آسیب تماشا قطعه جلوگیری می نماید. برش لیزر در بسیاری از صنایع استفاده می گردد: صنایع پزشکی، صنایع هوافضا، صنعت ساختمان، صنایع نظامی و بسیاری از آنها

منبع: خبرگزاری آریا

به "در خصوص برش لیزری بیشتر بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در خصوص برش لیزری بیشتر بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید