ثبت های زنجیره ای آثار تاریخی ایران به عنوان میراث جهانی

به گزارش وبلاگ ایران میز، مسعود سلطانی فر ظهر شنبه در آئین ثبت اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی با بیان اینکه این اتفاق حاصل زحمات چندین ماه مسئولان میراث فرهنگی و رئیس شورای جهانی صنایع دستی در آسیا و اقیانوسیه است، گفت: انتخاب تبریز و اصفهان به عنوان شهر بافت شهر و شهر صنایع دستی جهان در حالی است که تا به امروز تنها 11 شهر در جهان توانستند ثبت جهانی در زمینه صنایع دستی را دریافت نمایند.

ثبت های زنجیره ای آثار تاریخی ایران به عنوان میراث جهانی

وی با بیان اینکه با انتخاب این دو شهر دو کانون بزرگ علم، فرهنگ و ادب و سرزمین هنرمندان خالق صنایع دستی و فرش در میان این شهرهای جهانی قرار گرفته اند، اضافه نمود: تنها دو شهر از میان این 11 شهر یعنی اصفهان و شهری در هندوستان جنبه کلی صنایع دستی جهانی را به خود اختصاص داده اند و مابقی تنها شهر جهانی یک رشته هنری هستند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه اصفهان استحقاق دریافت چنین عنوانی را از گذشته های بسیار دور داشته است، تاکید نمود: اصفهان بزرگ بوده و در سابقه فرهنگی و تمدنی بسیاری غنی است اما از این به بعد با تبدیل به عنوان شهر جهانی صنایع دستی صندلی ویژه جهانی دارد تا هنرمندان آن علاوه بر توسعه، ترویج، فراوری و آموزش صنایع دستی در اصفهان و ایران پا از مرزهای ایران فراتر گذاشته و نقش صندلی خود را در توسعه صنایع دستی و رشته های مختلف هنری در جهان ایفا نمایند.

برگزاری تورهای خارجی صنایع دستی

وی با بیان اینکه ضروری است شرایطی فراهم گردد تا هنرمندان کشورهای مختلف جهان برای استفاده از این تجربیات و آثار ارزشمند هنرمندان به ایران بیایند، گفت: بدین شکل دیگر تورهای گردشگری تنها به آثار تاریخی مختص نمی گردد بلکه تورهای صنایع دستی و بازدیدهای ویژه کشورهای مختلف از این صنایع برگزار و به یقین کشورهای مختلف نیز تقاضای حضور اساتید، پژوهشگران و خالقان این آثار منحصر به فرد را در کشورشان خواهند داشت.

سلطانی فر با بیان اینکه پدر من متعلق به اصفهان است و من به ایرانی و اصفهانی بودن خود افتخار می کنم، گفت: اصفهان زیبا، بزرگ، توانمند و ارزشمند بوده و در آینده نقش و صندلیی فراتر از این خواهد داشت.

ثبت سه اثر بزرگ ایران به عنوان میراث های جهانی در دو سال

وی در ادامه با اشاره به دستاوردهای دولت تدبیر و امید در عرصه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بر اساس قوانین یونسکو هر کشور در سال تنها یک مرتبه می تواند شهری را ثبت جهانی کند اما با توجه به سهمیه سوخته ایران در سالهای گذشته توانستیم در 2 سال اخیر پیروز به ثبت 3 اثر بزرگ به عنوان میراث جهانی شویم که شامل شهر سوخته در زابل و شهر تاریخی شوش در خوزستان و منظر فرهنگی طبیعی روستای میمند کرمان بوده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه برای سال آینده ثبت زنجیره ای را مدنظر داریم، ابراز داشت: در این عرصه دارای آثار تاریخی فراوان هستیم چراکه ایران به دلیل سابقه هویتی و تمدنی چندین هزارساله خود خود یک کشور موزه محسوب می گردد و در تمام نقاط کشور، بناها، سایت ها و محوطه های تاریخی منحصر به فردی وجود دارد که مربوط به دوره های مختلف زیست بشر است.

وی با بیان اینکه از سال 2007 محدودیت هایی برای ثبت سالیانه یک ثبت برای هر کشور گذاشته شد و ما 60 بنا را در فهرست ثبت جهانی داریم، اضافه نمود: با ثبت های زنجیره ای پیروز می شویم با یک پرونده و یک پیشنهاد تعداد بیشتری اثر را ثبت جهانی کنیم.

معاون رئیس جمهور گفت: بر این اساس سال آینده 11 قنات بزرگ تاریخی کشور به یونسکو پیشنهاد شده است تا همانگونه که 9 باغ در قالب پیشنهاد باغ های ایرانی ثبت شدند قنات های ایران نیز در قالب یک اثر به ثبت برسد.

وی اضافه نمود: از بزرگ ترین پیروزیت های ما این است که برای نخستین بار در تاریخ دولتی پیروز شد سه محموله اشیای تاریخی به یغما رفته را با پیگیری حقوقی، قضایی، کارشناسی و سیاسی به کشور بازگرداند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توضیح داد: در عرصه صنایع دستی قدم های بزرگتری را بر می داریم و حضور خود را در مجامع بین المللی و نمایشگاه های بزگ جهانی پر رنگ تر ساخته و کوشش داریم هنرمندان این صنعت را که خالق آثار هنری کم نظیر و بعضا بی نظیر هستند حمایت کنیم.

وی با بیان اینکه نسل جدید باید در عرصه صنایع دستی وارد شوند که تا حد زیادی این امر محقق شده است، گفت: این امر نوید آن است که صنایع دستی با حضور نسل جدید خلاق و با استعداد در کنار فراد با تجربه خالق آثار و دستاوردهای بهتری باشد.

ایران، هند و چین، سه قطب بزرگ صنایع دستی در جهان

سلطانی فر گفت: امروزه سه قطب بزرگ صنایع دستی یعنی ایران، هند و چین در جهان مشخص نماینده هستند و ما به عنوان کشوری که از 460 رشته صنایع دستی در 360 رشته فعال یا سابقه فعالیت داریم هنوز حرف های بسیاری برای گفتن داریم.

وی اضافه نمود: وجود این ظرفیت ها و جاذبه ها در کنار جاذبه های طبیعی، مذهبی و زیارتی منحصر به فرد در کشور ما سبب شده است تا در دو سال گذشته در حالی که رشد گردشگری جهان 4.6 درصد و آسیا 5 درصد بوده است رشد گردشگری ایران به 12 درصد برسد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ثبت های زنجیره ای آثار تاریخی ایران به عنوان میراث جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت های زنجیره ای آثار تاریخی ایران به عنوان میراث جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید