همه چیز درباره برند گوچی؛ به بهانه ساخت فیلم تازه ریدلی اسکات

به گزارش وبلاگ ایران میز، برند گوچی یکی از لوکس ترین برندهای دنیا است؛ برندی که ابتدا با فراوری کیف و کفش و اکسسوری های چرمی به معروفیت رسید و پس از آن به یکی از پیروز ترین برندها در دنیا مد تبدیل شد. به بهانه ساخت فیلم خانه گوچی به کارگردانی ریدلی اسکات که برشی از زندگی پسر او یعنی ماریتزیو گوچی است و حاشیه های پیرامون آن، به سراغ گوچی رفته ایم. در این مطلب ابتدا مروری بر زندگی گوچیو گوچی، بنیان گذار برند گوچی خواهیم داشت و پس از آن به فرایند توسعه برند لوکس گوچی خواهیم پرداخت، با ما در مجله خبرنگاران همراه باشید.

همه چیز درباره برند گوچی؛ به بهانه ساخت فیلم تازه ریدلی اسکات

سال های اولیه زندگی گوچیو گوچی

گوچیو گوچی در سال 1981 میلادی در خانواده ای فقیر در فلورانس ایتالیا متولد شد. پدرش صنعتگر چرم بود و در منطقه صنعتی ایتالیای مرکزی کار می کرد. در سال 1989 گوچیو برای پیدا کردن کار و گذران زندگی ایتالیا را ترک و به پاریس و لندن سفر کرد.

در اواخر نوجوانی گوچیو گوچی به نام پادوی باربری در هتل Savoy مشغول به کار شد. او که داشت به تدریج با فرهنگ طبقه مرفه انگلیسی آشنا می شد بسیار تحت تأثیر ظرافت و استایل میهمانان هتل نهاده شد و کیف ها، چمدان ها و اکسسوری های میهمانان هتل را که بیشتر به وسیله برندهای لوکس چرمی مستقر در لندن ساخته شده بودند، بسیار او را تحت تأثیر قرار می دادند.

پس از مدتی گوچیو به ایتالیا بازگشت و با الهام از چیزهایی که دیده بود به پدرش یاری کرد تا زین و کیف های چرمی مسافرتی بسازد. با ظهور اتومبیل و کاهش تقاضا برای زین گوچیو تصمیم گرفت برای ادامه کسب و کارشان انوع دیگری از اکسسوری ها را هم فراوری کند.

تأسیس برند گوچی

در سال 1921 خانه گوچی به نام یک کسب و کار خانوادگی در فلورانس به وسیله گوچیو گوچی تأسیس شد. در ابتدا خانه گوچی از یک واحد فراوریی و یک فروشگاه کوچک اکسسوری های چرمی تشکیل می شد. گوچی پیروز شد ظرافتی را که در فراوریات انگلیسی و فرانسوی دیده بود با صنعت ایتالیایی ترکیب کند و پس از مدتی کوتاه کیف های چرمی و اکسسوری های متنوع گوچی مورد توجه خریداران نهاده شد. برند گوچی مدت کوتاهی پس از تأسیس به برندی شناخته شده تبدیل شد که اقلام با کیفیت و طرح های خلاقانه ارائه می کرد.

گوچی که بسیار به کیفیت فراوریاتش اهمیت می داد در استخدام کارگرانش بسیار سخت گیر بود و برترین صنعت گران چرم را در فراورییش استخدام می کرد. در آن موقع بسیاری از مشتریان گوچی اسب سواران اشرافی بودند که برای خرید لوازم اسب سواری به فروشگاه گوچی مراجعه می کردند، به همین خاطر گوچی از المان های اسب سواری مانند رکاب و یراق در طراحی های خودش استفاده می کرد.

  • مروری بر زندگی کلوین کلاین؛ طراح پیروز آمریکایی

با افزایش معروفیت برند گوچی مردم از شهرهای مختلف ایتالیا برای خرید به فروشگاه گوچی در فلورانس می آمدند. در سال 1932 گوچی کفش های لوفر را طراحی کرد که در نوع خود اولین بودند و خیلی زود به یکی از کفش های محبوب کژوال مردانه در ایتالیا تبدیل شدند. در سال 1938 گوچی برندش را در رم هم توسعه داد و پسرانش را در کسب و کار خانوادگی شان وارد کرد.

در دهه 1940 میلادی به دلیل حکمرانی دیکتاوری فاشیسم، ایتالیا با کمبود منابع خارجی روبرو بود. به همین دلیل گوچی متریال های متنوعی مانند کنف، کتان و کنف هندی را به کار برد تا بهینه ترین طرح های ممکن را فراوری کند. یکی از طرح های معروف گوچی در دهه 1940 کیف هایی با بافت حصیری بود که با الهام از شکل پالان اسب ساخته می شدند و به نام کیف بامبو معروفیت داشتند. این کیف ها که دسته چوبی جلا داده شده و براق بامبو داشتند با توجه به محدودیت های آن موقع بسیار محبوب شدند و فراوری نمایندگان دیگری هم به فراوری این کیف ها روی آوردند. نوآوری انجام شده در این کیف، گرم کردن چوب نیشکر و ساقه های بامبو و خم کردن آن ها برای ساخت دسته کیف بود.

با افتتاح شعبه های میلان و نیویورک گوچی برند خود را به نام یک برند بین المللی توسعه داد، برندی که سمبل زیبایی مدرن شناخته می شد. حتی توسعه برند گوچی هم سبب نشد تا گوچیو گوچی این طراح دقیق و سخت کوش، ذره ای از استانداردهای کیفی که به محصولاتش اعمال می کرد بکاهد. در سال 1953 زمانی که گوچیو گوچی در سن 71 سالگی فوت کرد برند گوچی در اوج خود بود.

ادامه توسعه برند به وسیله برادران گوچی

پس از مرگ گوچی، پسرانش مدیریت کسب و کار خانوادگی شان را به دست گرفتند. رودولفو گوچی مدیریت شعبه میلان را در دست گرفت، واسکو گوچی در فلورانس بر فرایند فراوری و فروش نظارت می کرد و آلدو گوچی برای مدیریت شعبه خارج از کشور به نیویورک نقل مکان کرد. برادر دیگر آن ها یعنی اوگو هم در کارخانه مشغول به کار بود. برند گوچی همچنان به شکوفایی خود ادامه داد و سال به سال، حتی پس از مرگ گوچیو گوچی، در راستا خلاقیت و افزایش کیفیت حرکت کرد.

در دهه 1960 برند گوچی با اکسسوری های لوکس و خلاقانه اش در میان سلبریتی ها معروفیت و محبوبیت خاصی پیدا کرد. جکی کنِدی کیف گوچی را بر شانه می انداخت که امروزه با نام Jackie O شناخته می گردد. لیز تیلور، پیتر سلرز و ساموئل بکت با استفاده از کیف های منحصربفرد Hobo Bag چهره ای نو برای این برند خلق کردند. روسری ابریشمی گل دار که گوچی برای گریس کلی شاهزاده موناکو طراحی کرد، بعدها معروفیتی دنیای یافت.

در اواسط دهه 1960 لوگوی این برند محبوب با دو حرف G در هم پیچیده خلق شد. در این دهه که می توان آن را دهه پیروزیت های پرشمار گوچی بشمار آورد، این برند توانست با افتتاح شعباتی در لندن، پالم بیچ، پاریس و بورلی هیلز نام خود را با قدرت بیشتری در صحنه های دنیای مطرح کند.

در دهه 1970 گوچی در راستای بسط هر چه بیشتر فعالیت های شرکت در عرصه های دنیای قدم به شرق دور گذاشت و فروشگاه هایی در توکیو و هنگ کنگ تأسیس کرد، بعلاوه اولین مجموعه لباس های خود که شامل پیراهن ها و کت های خز دکمه دار با مارک GG بودند را معرفی کرد. در این دهه برند گوچی بیش از هر چیز با ویژگی هایی همچون نوآوری و سبک افسانه ای ایتالیایی شناخته می شد. در این سال ها بعلاوه آرم های این برند در رنگ ها و شکل های مختلف طراحی شدند. در سال 1997 گالری خصوصی گوچی به فروشگاه بسیار پیروز بورلی هیلز افزوده شد جایی که مشتریان خاصی همچون ریتا هیورث و یا مایکل کین می توانستند محصولات گرانقیمتی شامل کیف های ده هزار دلاری با زنجیرهای طلا و الماس جدا شدنی خریداری نمایند.

یکی از عظیمترین بحران های برند گوچی در دهه 1980 رخ داد و آن ها را تا مرز ورشکستگی پیش برد. ماریتزیو گوچی پسر رودولفو پس از مرگ پدر در سال 1983 مدیریت برند را در دست گرفته و عمویش آلدو را اخراج کرد. آلدو در سال های بعد به اتهام فرار مالیاتی چند سالی را در زندان گذراند. در ادامه ماریتزیو در مدیریت گوچی پیروز نبود و در نهایت به اجبار سهام خود در برند را در سال 1988 به شرکت بحرینی Investcorp فروخت.

  • بیوگرافی جورجیو آرمانی؛ طراح نابغه ایتالیایی

تام فورد در سال 1994 طراح خلاق این برند شد و کیفیت لوکس این برند را با نوعی جسارت و خلاقیت بی نظیر ادغام کرد که نتیجه آن به سرعت در دنیای پرهوادار مد طنین انداز شد. در سال2004، شبی که چارلیز ترون برای دریافت جایزه اسکار برترین هنرپیشه زن برای فیلم هیولا به روی سن رفت لباس طراحی شده به وسیله تام فورد را بر تن داشت. نام تام فورد و برند گوچی با طراحی لباس های شب خیره نماینده برای سلبریتی ها و هنرمندان به سرعت پرآوازه شد.

هولدینگ فرانسوی پینو-پرینتمپس-ردوت که امروز با نام کرینگ شناخته می گردد، در سال 2003، 60 درصد از سهام گوچی را خریداری کرد و تام فورد و دسوله هم در سال 2004 و با سرانجام قراردادهایشان این شرکت را ترک کردند. آخرین کالکشن طراحی شده به وسیله فورد و با مدیریت د سوله در بهار سال 2004 عرضه شد و پیروزیتی حیاتی برای برند گوچی به ارمغان آورد. پس از آن وبلاگ ایران میز و طرفدران برند نگران میراث فورد بودند که شرکت بیان کرد گروهی از طراحان جوان ارتقا یافته از میان کارمندان کنونی، جایگزین فورد خواهند شد. جان ری و الساندرا فاچینتی دو نفر از مشهورترین وارثان فورد در گوچی بودند.

مارکو بیزاری از سال 2015 مدیرعامل برند گوچی است و بسیاری کارشناسان، سیاست های او را دلیل معروفیت این روزهای این برند ایتالیایی می دانند. الساندرو میشل هم در همان سال به نام مدیر طراحی برند گوچی انتخاب شد. مدیریت میشل، طراحی های گوچی را بار دیگر به ترکیبی از سنت و مدرنیته رسانده است. این روزها جوانان بسیاری با وجود انقلاب های انجام شده در صنعت مد هوادار برند لوکس گوچی شده اند. آن ها طراحی های کلاسیک و گران قیمت این برند را در شهرهای عظیم دنیا از جمله لندن و میلان پوشیده و به آن افتخار می نمایند. معروفیت برند در میان جوانان نسل نو حتی موجب اختراع کلماتی مانند Guccify در زبان عامیانه آن ها شده است.

حقایقی جالب درباره برند گوچی

  • ماریتزیو گوچی در سال 1995 به دست یک قاتل استخدامی به قتل رسید. این قتل در شهر میلان و با شلیک چهار گلوله به ماریتزیو رخ داد. همسر قبلی ماریتزیو یعنی پاتریزیا رجیانی پس از چند سال تحقیقات به استخدام این قاتل محکوم شد. بر اساس همین داستان فیلمی تحت نام خانه گوچی به کارگردانی ریدلی اسکات و بازی لیدی گاگا در نقش پاتریزیا رجیانی در حال ساخت است.
  • در سال 1998 کتاب رکوردها تاریخی گینس، نام برند گوچی را به خاطر گران ترین شلوار جین تاریخ در فهرست خود وارد کرد. این شلوار که با قیمت 3134 دلار در میلان عرضه شده بود، طراحی پاره و نامنظم همراه با دانه های تزئینی آفریقایی داشت. گفتنی است این رکورد در سال 2005 به وسیله برند Levi و با یک شلوار عتیقه 115 ساله به ارزش 60 هزار دلار شکسته شد.
  • برند گوچی در محتوای دیجیتال خود توجه زیادی به تصاویر و محتوای بصری می نماید. آن ها سرمایه گذاری زیادی روی بخش تجارت الکترونیک داشته و تجربه کاربران در ارتباط با شناخت محصولات به وسیله وبسایت را هم به میزان زیادی بهبود داده اند. انواع تصاویر و ویدیوهای باکیفیت از محصول و فرآیند پشت صحنه طراحی و ساخت آن، حضور دیجیتالی این برند را پررنگ تر از رقبا نموده است.
  • گوچی، پرفروش ترین برند ایتالیایی است. در سال 2014، این برند در حدود 12.4 میلیون دلار فروش کرد که در سال 2013، فروشی به مقدار 4.7 میلیون دلار در امریکا داشتند.
  • گوچی از سال 2005 با سازمان یونیسف همکاری می نماید. این همکاری در قالب تأمین بخشی از هزینه های حمایت از بچه ها در سراسر دنیا به وسیله یونیسف است. بعلاوه هر سال گوچی در پروژه هایی همچون حفاظت از محیط زیست، آب و توسعه آموزش با یونیسف همکاری می نماید.

سخن آخر

برند گوچی توانسته با تلفیق پیروزیت آمیز سنت و مدرنیته چهره ای قدرتمند از خود در دنیای بین المللی مد به نمایش بگذارد. بی شک پیروزیت این برند مرهون خلاقیت و سختگیری های گوچیو گوچی است، مردی که با پشتکار و استعدادش توانست یکی از پیروز ترین برندهای دنیای را تأسیس کند و نام خود را برای همواره در تاریخ مد دنیا ثبت کند.

منابع: bagista , thefamouspeople

منبع: دیجی استایل

به "همه چیز درباره برند گوچی؛ به بهانه ساخت فیلم تازه ریدلی اسکات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره برند گوچی؛ به بهانه ساخت فیلم تازه ریدلی اسکات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید